PUNCA

Saturday, August 21, 2010



v Pengaruh rakan sebaya.
Terikut-ikut dengan sikap rakan dan di dorong oleh perasaan ingin mencuba. Mereka juga dipengaruhi oleh rakan bagi membuktikan semangat setiakawan.
v Pengaruh Media.
Terpengaruh dengan drama-drama dan filem-filem yang berunsur keganasan yang dapat diperolehi secara meluas tanpa sekatan.
v Pengabaian tanggungjawab.
Ibu bapa yang sibuk bekerja, kepincangan institusi rumahtangga, masalah kewangan dan lain-lain menyebabkan anak-anak mencari pengisian hidup di luar tanpa mengetahui buruk dan baik sesuatu keadaan yang berlaku bagi melepaskan tekanan yang dihadapi.
v Kegagalan pengendalian emosi.
Biasanya dihadapi oleh kanak-kanak yang mengalami masalah kecergasan melampau, serta tekanan jiwa. Mereka biasanya tidak dapat mengawal tekanan yang dihadapi dan mencari jalan untuk melepaskan tekanan mereka kepada orang lain dengan harapan tekanan itu akan hilang serta merta.
v Kekurangan penghayatan agama.
Tidak menerapkan nilai-nilai agama dan moral dalam diri. Bertindak tanpa panduan dan selalunya mencari perhatian umum kepada diri. Mereka melihat kesengsaraan yang dihadapi oleh mangsa sebagai satu keseronokan.
v Persekitaran.
Masyarakat sekeliling melihat perbuatan ini sebagai tidak salah dan tidak perlu dibimbangkan. Jika terlihat perbuatan ini dilakukan,mereka lebih senang untuk tidak campur tangan dan menganggap ia sebagai perbuatan biasa bagi remaja.

Oleh: Mohd Nazirul Ibrahim (203517) & Syahmi Syafiq Mawadin (203536)

0 comments:

Post a Comment