JENIS-JENIS BULI.

Saturday, August 21, 2010



Buli fizikal.
·         Memukul
Menggunakan tangan,kaki  atau objek secara terus  kepada mangsa yang dilakukan secara beramai-ramai.

·         Mengugut
o   Memaksa mangsa membuat sesuatu perkara seperti membasuh baju, membelikan makanan ataupun mengutip wang secara berkala.

·         Mencabul
o   Menyentuh bahagian sulit mangsa apabila mangsa enggan menurut arahan.
Buli mental.
·         Membabitkan emosi pelajar.

·         Mengejek atau mencerca

o   Bukan sahaja berlaku dalam kalangan berlainan umur tetapi juga turut berlaku dalam kalangan rakan sebaya. Diejek biasanya disebabkan kelainan pada nama, fizikal, dan rupa paras.

·         Memaki hamun
Menghamburkan kata-kata nista dan cercaan yang kesat kepada mangsa sehingga menimbulkan rasa tertekan akibat terpengaruh dengan cercaan yang dihamburkan.

·         Gangguan seksual
Menunjukkan isyarat lucah kepada mangsa sehingga mengakibatkan mangsa mengalami masalah dan tekanan.


Buli siber.
Memperdayakan mangsa di alam siber dan juga menjatuhkan maruah mangsa secara terang-terangan. Mangsa juga dihina dengan kata-kata kesat yang boleh di baca oleh semua orang.
Buli jalanan.
Biasanya terdiri daripada pemandu yang tidak beretika. Mereka memandu dalam keadaan yang berbahaya dan mengganggu pemandu lain dengan membunyikan hon atau memprovok mangsa dengan menekan-nekan minyak atau menunjukkan isyarat untuk menimbulkan pergaduhan.
Buli pekerjaan.
Mangsa akan diberikan kerja yang bukan dalam bidang tugas mangsa oleh orang atasan mahupun rakan sejawat. Mangsa di minta untuk menyelesaikan kerja-kerja tersebut dengan segera walaupun mangsa masih mempunyai kerja untuk diselesaikan. Biasanya mangsa terdiri daripada pekerja-pekerja baru dan pekerja yang bersifat lurus bendul.         

Oleh : Nurul Fadilah Aziz (203917) & Yee Wee Siang (206948)

3 comments:

Post a Comment